Fahrzeit  4 Stunden 32 Minuten

4,4
8,9

angezeigt 32 Mal, heruntergeladen 2 Mal

bei Randa, Baleares (España)

Randa, Castellitx de la Pau, S’Heretat, Gràcia, Randa

Ruta per camins, amb un poc d’asfalt i alguns tiranys. Fàcil de seguir i sense cap dificultat, llevat de sa pujada a Gràcia per es camí de ses Voltes, que te una rampa de 8,30%. L’he catalogada com a moderada, per sa distancia recorreguda (gairebé 18 km).

Començam al llogaret de Randa, pedania d’Algaida, situat al peu del puig de Randa (o Puig de Cura, com l’anomenen es seus habitants). Es restaurant Es Recó de Randa es un bon lloc per començar, i acabar amb un dinar (val la pena). Es pot deixar el cotxe davant un gran aparcament situat a davant l’església.
Sortint des poble en direcció Algaida/Llucmajor, agafam un carrer a la dreta que mos deixa a sa carretera Algaida-Llucmajor. Voltant a la dreta, cap a Algaida, a uns pocs metres es troba el camí de Castellitx de la Pau (aniria be que s’ajuntament canviàs s’indicador, perquè no es pot llegir).
Es un camí asfaltat que, en uns 3 km, mos deixa a sa possessió de Castellitx de la Pau on es troba l’Església de la Mare de Deu de la Pau de Castellitx Es tracta de una petita església del segle XIII, propietat del Bisbat, que es una de ses cinc antigues esglésies des Repoblament que queden a Mallorca (ses altres les varen tomar per fer-ne una de nova). N’hi ha que afirmen que es sa mes antiga. Com a curiositat, es terme municipal d’Algaida es va dir Castellitx fins al segle XV.
Varem tenir sa sort de que mos deixaren visitar-la. Al cor del presbiteri es troba una imatge de fusta policromada de la verge, datada al 1430. Abans, també hi havia un retaule gòtic que va ser restaurat a l’any 1998 i que ara es troba a l’església d’Algaida.

Tornant 1,5 km enrera, agafam un camí que surt per la dreta, per on arribam a sa carretera Algaida-Llucmajor. A s’altre costat, es camí va pujant amb suau desnivell i ens obri una panoràmica de Randa, flanquejat a l’esquerra per es puig de Cura i a la dreta per es Puig de Randa o puig de Son Reus. En direcció sud, començam a veure es petit puig de s’Escolà i es puig de ses Bruixes, enmig dels quals passarà es nostre camí.

Per dins un agradable pinar, i després de ses runes de Son Viroto, arribam a un coll on es troba un xaletarro i un poc després, deixam es camí per un tirany que surt a l’esquerra (seguiu el track per trobar-lo). Es tracta de un caminoi, fàcil de seguir, que abans no existia y que s’ha anat traçant per el pas de corredors, ciclistes i cavallistes i que enllaça amb una pista sense asfaltar que passa per devora es petit llogaret de s’Heretat. No s’ha de confondre amb el poblat talaiòtic del mateix nom a prop de Canyamel (Capdepera), que es un dels jaciments arqueològics mes importants de ses Balears.
Es tracte de un petit nucli de població, amb 6 cases al voltant de s’antiga possessió de S’Heretat i ses runes de una antiga capella. A damunt ses cases de s’Heretat, restaurades als anys 60, hi varen posar sa campana de sa capella.

Sa nostra ruta passa entre es puig de s’Escolà i es puig de Ses Bruixes i ens dona una perspectiva inèdita d’aquest darrer.
Arribats a ses runes d’una antiga cimentera, trobam es Camí Vell d’Algaida, que enllaça amb sa carretera Algaida-Llucmajor i que seguim cap a la dreta (direcció Llucmajor). Es camí està flanquejat a l’esquerra per ses runes de una canal que, des de sa Font de Randa donava aigua a Llucmajor.

Arribats a sa carretera, a s’altre costat es troba es camí de s’Escolà que, passant per múltiples casetes ens obri una panoràmica del Puig de Randa. Com he dit abans, a dins el massís del Puig de Randa, els habitants anomenen es puig de Cura al mes alt (556 m), on es troba el santuari de Cura, i reserven el nom de Puig de Randa (492 m), també anomenat com a Puig de Son Reus, al mes “petit”, que està situat al sud-oest de s’altre.
Es camí va voltant aquest puig per sa cara sud i arriba al Camí de ses Voltes. A la dreta, ens duria a Llucmajor i a l’esquerra va pujant cap al Santuari de Gràcia. Son 16 revolts de carretera asfaltada, amb una rampa del 8,30%, minada de ciclistes, però que es pot acurçar notablement per unes dreceres.

El Santuari de Nostra Senyora de Gràcia, antiga ermita del segle XV, es troba ocupant parcialment una balma (cova de s’Aresta) a davall els penya-segats de sa Penya Falconera, a damunt el quals hi ha s’ermita de Sant Honorat. Des de fa dos anys no es pot entrar a Gràcia, perquè hi ha una obra de reparació per es perill d’enfonsament d’una part de s’explanada des de que va cedir sa paret de contenció.
Des de s’entrada al Santuari, a sa carretera que puja a Cura, es troba un portell de ferro on comença un caminoi que ens permet arribar gairebé fins a Randa evitant trepitjar s’asfalt de sa carretera.

I com he dit al començament, que millor que acabar aquesta excursió (llarga en quant a kilòmetres, però no tant amb temps invertit), amb un bon dinar al Recó de Randa o al Celler.
Murada exterior. Entrada. Antic fossar i cisterna. Placa conmemorativa.
Entrada a s’antiga església des de una nau construida posteriorment com a ampliació. Vista interior. Talla de fusta policromada. Detall a la sagristia. Vista retrospectiva de l'interior. Pila baptismal.
Al mig dels dos, es pot veure Llucmajor.
Cases de s’Heretat i Runes de sa capella
Situada al camí de Ses Voltes
Just a s'entrada del santuari hi ha sa Creu del Santuari de Gràcia (segle XVIII), també construïda per substituir a una altre més antiga.