Zeit  6 Stunden 4 Minuten

4,1
8,2

angezeigt 2633 Mal, heruntergeladen 183 Mal

bei La Coma, Catalunya (España)

Circular per la Serra del Verd fins el Cap del Verd, passant per el Cap de Prat d'Aubes (El Solsonès).

Avui hem assolit el cim del CAP DEL VERD (2282 metres d'altitud) des del municipi de La Coma, pujant pel barranc del Clot de l'Infern i baixant per la costeruda Tartera del Verd. Tant tartera com barranc, tenia moltes ganes de conèixer!

El CLOT DE L'INFERN (Ribereta del Pujol, unió del torrent de la Borda i la canal Fonda) és un enclotat barranc de boniques i arrodonides formes que es pot pujar seguint el curs del torrent. Al principi, veurem uns grans blocs a sortejar i un caminet paral.lel a la llera del barranc. Però quan les parets es van fent més altes i el torrent s'engorja, aleshores començarem a trobar grimpades i passos equipats de Iº grau, amb grapes o graonets de ferro per ajudar en ressalts i trams de cadena. També trobarem tolls plens d'aigua fàcilment evitables. Un recorregut estètic i diferent per pujar fins els Plans de la Borda.

El CAP DEL VERD és un cim, dins la llista dels 100 CIMS de la FEEC, que resulta amable i ideal per fer-lo amb raquetes de neu des de la seva vessant més suau, com per exemple pujant per Gòsol i evitant tant el barranc del Clot de l'Infern com la Tartera del Verd. Cal tenir en compte que en aquesta ruta el desnivell és considerable, doncs el cim del Cap del Verd és a 2.232 metres; i el desnivell positiu acumulat, és d'uns 1.400 metres.

[Nota: És important fer aquest recorregut en sentit ANTI-HORARI, doncs el barranc és millor fer-lo de pujada i la tartera, de baixada].

ACCÉS: La Coma i la Pedra, municipi de la Vall de Lord, molt proper al municipi de Sant Llorenç de Morunys i a les pistes d'esquí de Port del Comte, al Solsonès, entre la Serra del Port del Comte i la Serra del Verd.

RECORREGUT: Sortim del mateix nucli de La Coma, a 1.010 metres d'altitud. Camí Cap de les Ribes - caminet empedrat, marques de color groc i verd. Més endavant deixarem aquestes marques, obviant el cami que continua cap el Pujol del Racó, i girarem a l'esquerra: Ara seguirem per la llera del TORRENT CLOT INFERN (grans blocs de pedra; anirem veient fites). Hi ha un corriol paral.lel a la Ribereta del Pujol en el primer tram. Després, quan el torrent s'encaixona i les parets s'enlairen, començaran els primers passos equipats, sense gaire dificulat ni exposició:
- 2 grapes i cadeneta per pujar un ressalt d'uns 2 metres.
- Tram de flaqueig amb cadena.
- Mini graons de ferro en una cascada de pedra arrodonida.
- 2 grapes i cadena.
- Cadena per pujar un ressalt d'uns 2'5m.

El torrent del Clot de l'Infern s'acaba de forma evident, doncs en comptes de roca i parets nues veurem ja un ampli camí herbat. Continuem per un corriol a la dreta, no gaire evident, que creua un torrent embardissat i després sortirem a un ampli prat (1.418 m.a.), al fons del qual està la casa de pedres la BORDA DEL PUJOL, des d'on s'albira clarament el barranc per on acabem de pujar.

Del costat de la Borda del Pujol hi ha un camí amb marques de color groc. El camí és ampli i passa al costat d'una Font, connectada a una manguera (no raja) i a un abeurador de vaques, uns mts després (sec). Hem d'estar atents a les marques grogues, que deixen el camí i es desvien a la dreta: fita i marca groga. Torrent de la Borda, ara caminarem entre boixos.

- CAMP DE LA CREU, intersecció amb camí perpendicul.lar. Continuem recte amunt, per un camí de pedres. Àmplies marrades, una de les marrades, "ROCA MIRA". Després, deixem les marques grogues que es desvien a l'esquerra (van directes al Coll dels Belitres) i contiuem amb tendència a la dreta, cap el PRAT DE LES SAL.LERES, un ampli coll on dinem. Hi ha uns abeuradors circulars. Després seguim un tub negre manguera d'aigua fins a la FONT D'URDET. El cami supera un barranc per la part superior, ara anem trobant fites de pedra.

Trobem una CRUÏLLA, no gaire evident: Seguim el corriol superior de l'esquerra, que fa un canvi de direcció de 180 graus (El corriol inferior manté alçada cap a la Collada dels Belitres, passant per la Font de la Moneda; podem triar). ULL: I si continuéssim recte per on venim, aniríem fins al cim del CAP D'URDET, amb vertex geodèsic, a 2240 m.a. Recomanable!

El corriol superior passa per el cim CAP DE PRAT D'AUBES (2252 m.a.) Muga 'MP 19', sense gaire interès. Ara toca baixar fins a la Collada dels Belitres, que es guaita sota nostre.

- COLL DELS BELITRES (2152 m.a.): immens llom herbat, ple de vaques i grup d'isards al fons.

- CAP DEL VERD (2282 m.a.), amb un panell indicador de cims i una fita de pedres, sobre la qual han construit una mini- caseta de fusta amb el teulat de pissarra, i a dins una llibreta de signatures. Més enllà està el Mirador del Cap del Verd, amb un altre Panell indicador. Precioses panoràmiques: albirem fins a la Presó de Busa, el Pantà de la Llosa del Cavall, la Serra d'Ensija, el Pedraforca...

La baixada que seguim està marcada amb fites i marques blaves, en direcció a la TARTERA DEL VERD. La tartera és força vertical i hi ha alguna marca blava per indicar-nos el millor lloc per on baixar-la. Quan portem una estona baixant la tartera (que de pujada deu ser ben dura...), ens anem desviant a la dreta, al COLL DE VEíS. Trobem pal indicador: a la Coma pel Coll de la Moixa: 2h25' o a Coll de Brulls i la B. del Pujol 1h55'. Nosaltres seguim el primer.
- COLL URDIOL VIROLET (vaques)
- PRAT MAJOR: Pal indicador "A La Coma per Cal Fiter: 2h15' "
- Pista forestal, entre bosc de pi negre.
- Pal indicador: "A la Coma per cal Fiter: 1h20"
- Petit mirador amb vistes a La Coma, Port del Comte...
- Inici d'un corriol molt maco i tupit, que passa per una Balma.
- Bifurcació: Girem a l'esquerra, on hi ha una Fletxa blava (a la dreta hi ha una fletxa vermella).
- Asfalt, primeres cases: Cal Fité cal Lleïr, Cal Bonic... De seguida deixem l'asfalt i baixem per un camp a través, hi ha uns pals de llum. Tornem a caminar per un tram d'asfalt, fins una corba tancada a la dreta; el corriol que prenem surt a l'esquerra, hi ha un pal indicador "A La Coma: 15minuts'', per un caminet sotabosc molt maco. Veiem una sèquia i tot segui el Club d' esquí La Coma i pisicina municipal. En uns metres més ja estem a l'inici de la ruta.

NOTA: Si comparem la toponimia ICGC i el Mapa d'Alpina “Serra del Cadí- Pedraforca” 2011-2012, cal dir que el cim del "CAP D'URDET" està ubicat en dos indrets diferents!. Mentre el mapa de l'ICGC situa el CAP d'Urdet a l'extrem més oriental de la Serra del Verd (2240m, en el vèrtex geodèsic), al mapa d'Alpina el situa al costat del Coll dels Belitres, on segons l'ICGC està el Cap de Prat d'Aubes (2252m). Hem emprat la toponímia de l'ICGC.
Cami cap rives
Esq marques groc i verd
Esq. TORRENT CLO INFERN (blocs pedra)
Pas equipat (2 grapes i cadeneta)
Graon (abans tram flaqueig cadena
Fita marca blava
Inici tartera del verd
Fi tartera
Pal ind a la Coma pel coll de lamoica 2h25' o Coll de brulls i la B. del Pujol 1h55'
Coll vaques
Pal ind ant a la coma per cal fiter 2h15'
Pista corestal
Pal ind. A la Coma per cal Fiter 1h20
Mirador
Balma
Ull. Bifurcació. Esq. Fletxa blava ok (dreta hi ha fletxa vermella)