Zeit  4 Stunden 45 Minuten

1,4
2,8

angezeigt 338 Mal, heruntergeladen 12 Mal

bei Anzo-Setta, Liguria (Italia)

De meeste dorpjes aan de rotsige kust tussen Sestri Levante en La Spezia liggen aan een strand of waar een riviertje in zee vloeit. Via de "Sentiero Verde Azzuro" (SVA) kan je van het ene dorpje naar het andere wandelen. De SVA is een soort Grote Routepad langs de Ligurische kust en is ook rood-wit gemarkeerd.

In het Cinque Terre gebied is de SVA druk belopen en moet je zelfs een toegangsticket kopen. Buiten Cinque Terre wandel je gratis (zo hoort het!) en is het veel rustiger. Ook daar is het aangenaam wandelen met even fraaie panorama's over de Ligurische kust, ook al moet je soms een stukje geasfalteerde landweg volgen of loop je over wat ruwere paden. Echt moeilijk is het bijna nergens: een beetje wandelervaring en een normale conditie volstaan!

Mooie luswandelingen zijn in dit gebied moeilijker te maken en heen-terug wandelen is gewoonlijk minder leuk, maar er zijn gelukkig frequente treinverbindingen tussen de dorpjes: wandel langs de SVA naar een volgend dorpje en keer terug met de trein (of omgekeerd). Hoop echter niet op fraaie landschappen van uit de trein, want die rijdt bijna voortdurend door tunnels.

Vandaag, 1 juni 2018, namen we de trein naar Framura en wandelden langs de SVA naar het volgende dorpje: het wat grotere Bonassola. Hoge rotswanden langs de kust en dorpjes op zeeniveau, dus is het reliëf van de wandelingen nabij Cinque Terre steeds hetzelfde: uit de dorpjes klim je omhoog naar het wandelpad dat een paar honderd meter hoger de kust volgt en in het volgende dorpje ga je weer omlaag!

In Framura gaan we bij het verlaten van het stationnetje naar rechts (zuiden) waar de trappen tegen de helling omhoog zigzaggen. Boven aan de trap, op de Via Luigi Duina, naar links. Aan de bushalte, waar de weg scherp linksaf bocht, nemen we de met rood-wit gemarkeerde weg rechtdoor. Negeer de eerstvolgende 700m alle zijpaden tot je het rood-wit gemarkeerde pad bereikt. Het pad wordt een eerder rotsig spoor, dat schuin links de helling verder bestijgt.

Waar het pad door stukjes loopt die wat vrijer van begroeiing zijn, krijgen we tussen de bomen door enkele mooie uitzichten over zee en naar Punta Dei Marmi in de diepte, een rotspunt en strandje waar een van de paden, die we onderweg genegeerd hebben, naartoe loopt.

We dalen door de bossen af in een valleitje, stappen over een wat wankel bruggetje over een riviertje en klimmen door het bos weer omhoog. We komen uit in het gehucht Salice. Het bos gaat over in meer gecultiveerde grond en we bereiken een secundaire weg waar zowaar enkele huisjes staan.

Als je deze weg zou blijven volgen, kan je de dorpjes Montaretto en Reggimonti bereiken. Ze zijn op ca.100 hoogtemeters en 1km van hier. Maar op onze wandeling gaan we ongeveer honderd meter verder scherp rechts een hogerliggend pad op en achter het muurtje naar links (er staan zelfs enkele wegwijzers).

Volg het leuke aardewegeltjes achter de tuinen, voorbij een vervallen huisje, links langs een wijngaard en over een riviertje weer het groen in. We beginnen nu stilaan aan de afdaling naar Bonassola, dat af en toe al in zicht komt. Verderop kruisen we lokaal wandelpad 661. De weg blijft afdalen en we bereiken de eerste straat van het stadje, de Via Roma. Na honderd meter kiezen we voor de trappen rechts omlaag en gaan op het einde van de trappenstraat linksaf.

Aan de Santa Caterina kerk is ons doel bereikt en wenkt aan de overkant van de straat een terrasje! Voor we op de trein stappen nemen we nog ruim de tijd om het stadje te verkennen. Voor de zonnekloppers heeft Bonassola een vrij groot en goed uitgebouwd strand. Doe wat je moet doen in het stadje en reken niet op eventuele voorzieningen in het station want die zijn er niet, het is slechts een ticket-automaat en een paar trappen naar de sporen.
Antico Caffe' del Moro (Cafe) Bonassola, La Spezia, ITA
Bonassola (Station). Veel station is er niet aan: geen loket, toilet, enz. Alleen een ticketautomaat en een paar trappen naar de sporen.
De barokke Chiesa di Santa Caterina d'Alessandria uit de 16-17de eeuw. De moeite waard om even te gaan bekijken.
We zijn aan het station de zigzag trappen omhoog gegaan en kijken even terug op de zee en het lager gelegen station.
De heuvel in de verte, midden in het beeld onder het gebladerte, zijn de Monte Pastorelli en Monte Grosso. Daar achter ligt de baai van Bonassola, dat van hier dus nog niet zichtbaar is.
we moeten even de verharde landweg volgen, gelukkig zeer verkeersarm
De foto is achteruit kijkend genomen. Op de foto ligt het te volgen pad links, maar op je route kom je aan langs de bredere weg en ga je scherp rechts het smalle hogerliggende pad op en achter het muurtje naar links!