Zeit  2 Stunden 13 Minuten

2,5
5,0

angezeigt 125 Mal, heruntergeladen 5 Mal

bei Herkenbosch, Limburg (Nederland)

Wandeling door Nationaal Park de Meinweg vanaf het bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer en brasserie de Boshut. Wandeling door bos en heide, langs vennen en akkers. Alleen horeca bij de start. De wandeling start vanaf de parkeerplaats bij het bezoekerscentrum.
Je steekt eerst de Meinweg over en loopt door bos en langs een strook met hoogspanningsmasten waar bomen zijn verwijderd naar het noordwesten. Je loopt langs een akker en weer een bos tot je het spoor kruist. Dit spoor is onderdeel van de IJzeren Rijn route, een tracé van Antwerpen richting Ruhrgebied wat nooit echt wat geworden is, en waarschijnlijk ook nooit meer wat gaat worden. Het spoor is nu ook deels opgebroken. Na het spoor loop je richting Melickerven aan de Duitse grens, langs nat veengebied. Je loopt om het ven heen, waarbij de grens ook kruist. Daarna loop je langs de grens over de Melicker Venweg richting de Herkenbosserbaan, een onverhard pad door bos en heide naar het oosten. Onderweg kom je bij een vennetje waar het bosbeekje Buschbach de meanderende grens vormt. Even verder kom je langs de mooie Rolvennen, een aantal vennen op de heide met op de achtergrond de hellingen die naar het Wolfsplateau leiden. Een bord verklapt dat er relatief veel adders voorkomen hier. Je kruist heide langs een ander vennetje en loopt door bos naar de Meinweg, hier een prachtige fietsstraat, met onderweg sporen van wilde zwijnen. Je loopt door bos verder naar de Lange Luier Noord, een aparte naam voor een bosweg. Je kruist heidegebied naar de Lange Luier en loopt dan door bos naar de tweede kruising van de IJzeren Rijn. Even verderop loop je het bos uit en loop je over akkers terug naar het bezoekerscentrum.

Adder bord

Deze onverharde weg is niet voor fietsers om zonnende adders te beschermen.

Buschbach en vennetje

De Buschbach vormt de grens tussen Nederland en Duitsland en hier kun je een blik op dit meanderende bosbeekje werpen. Er bevindt zich hier ook een vennetje.

De Lange Luier

Bosweg met aparte naam.

Herkenbosserbaan

Onverhard pad over de heide

IJzeren Rijn 1

Kruising van de spoorweg, ooit beoogde treinroute tussen Antwerpen en Ruhrgebied. Dat is nooit echt wat geworden. Er is wel gekeken naar heractivering van deze historische route, maar dat lijkt er niet van te komen. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/IJzeren_Rijn

IJzeren Rijn 2

Lange Luier Noord

Bosweg met aparte naam.

Meinweg

De Meinweg is nu een prachtig breed fietspad dwars door het natuurgebied.

Melicker Venweg

Onverharde weg van het Melicker Ven langs de grens richting Herkenbosserbaan

Melickerven

Vennetje op de grens

Rolvennen

Aantal mooie vennen midden op de heide
Information

Veldwegen door akkers terug naar start

Je loopt hier over veldwegen door akker terug naar het bezoekerscentrum

Vennetje

Klein vennetje op de heide