Zeit  2 Stunden 56 Minuten

1,4
2,7

angezeigt 1202 Mal, heruntergeladen 17 Mal

bei Fanals d'Aro, Catalunya (España)

La Ruta de les Fonts, transcorre a la zona de Castell d'Aro.

El recorregut és de 5'5km, i es fa amb unes 3 hores, amb tranquil·litat, i gaudint de les vistes, fonts...
Amb calçat adequat per caminar i una motxilla amb aigua, ja n'hi ha prou.

Passa per un total d'unes 5 fonts:
*FONT DEL FERRO
*FONT DEL POETA SITJAR
*FONT DE L'ACÀCIA
*FONT DELS EUCALIPTUS
*FONT DE LA BOIXA

La gent del GRUP DE NATURA STERNA,s’adonaren del lamentable estat de conservació de la majoria de les fonts del seu entorn. Perdudes, oblidades i, allò que és molt pitjor encara, ignorades durant molts i molts anys.

Aquestes fonts eren obra de carboners i treballadors del bosc, quan el bosc era un mitjà de vida, que els castellerencs i molta gent dels voltants visitaven amb assiduïtat i eren, per tant, ben conegudes. Però el pas dels anys havia fet oblidar aquestes fonts que havien desaparegut sota el mantell de vegetació del bosc.

El treball de recuperació, rescat i arranjament de quasi la totalitat de les fonts ha tornat a obrir el llibre de la història recent a un munt de gent, jove i gran, que ara visita, coneix i per tant estima allò que fins avui ignorava que existia.

Durant el procés del seu treball de recerca de dades, han après històries fantàstiques sobre els antics habitants d’aquests paratges. Històries de poetes, carboners i masovers, i de tants d’altres que a la seva manera han transmès un llegat que ells no volem deixar que es perdi per bé que el temps i la ignorància els vulguin temptar.

Els treballs van començar el 2004 i fins fa poc, el 2012, s’hi estava treballant, concretament, a la Font dels Eucaliptus i en la recuperació de la barraca de carboners de la font de la Boixa.
Burg

CASTELL DE BENEDORMIENS

La localitat costanera de Platja d'Aro, plena de platges i d'un excel lent ambient comercial i nocturn, té el seu origen en el nucli de Castell d'Aro, el qual va sorgir al voltant d'aquest castell. El Castell de Benedormiens, origen del poble de Castell d’Aro durant l’edat mitjana, apareix documentat per primera vegada l’any 1041, quan les autoritats religioses, els nobles i cavallers del territori, lliuren al Monestir de Sant Feliu de Guíxols la custòdia del castell amb l’obligació de protegir dels atacs dels musulmans la Vall d’Aro. El 1462, durant la guerra dels Remences, el castell és incendiat. Entre els segles XVII i XVIII s’hi fan obres de reforma. Actualment és propietat municipal, havent rebut a partir de 1970 una considerable restauració passant a destinar-se a Casal de Cultura on s’allotjan exposicions d’art i manifestacions de la cultura tradicional i vanguardista del municipi a les cinc sales que porten els noms dels personatges històrics relacionats amb la seva història. Ens trobem, doncs, davant d’un conjunt arquitectònic medieval que és de gran interès històric.
Information

Panell informatiu - RUTA DE LES FONTS

En aquest panell trobareu, una mica d'informació sobre la ruta.
Ruine

MOLÍ D'EN BUSSOT

Era un “molí pagès” propietat de Mas Bussot (Mas Berengueró; abans s.XIV). Un “molí pagès” era un petit molí hidràulic que era propietat d’un mas (o més d’un), com a complement a l’activitat agrària, per moldre-hi el seu propi gra o per donar servei a una certa clientela de masos dels voltants. El molí d’en Bussot hauria funcionat des de mitjans del s.XIV. Els propietaris de Mas Bussot cobraven per moldre el gra amb una 1/16 part del gra molt (l’anomenada “moltura”) als pagesos, tot i que el monestir de Sant Feliu de Guixols (depenent de la Catedral de Girona) els cobrava unes rendes en concepte de “tasca” (1/11 part dels beneficis).

FENT CAMÍ

Aussichtspunkt

'EL LLETRERO'

BASSA D'EN TOMÀS

BASSA DELS SENGLARS

FONT DEL POETA SITJAR

Atenció: El retol que es troba en el camí, la distància que posa són 50 metres, és incorrecta, com ja veureu, són 5 metres. FONT DEL POETA SITJAR Situació. La trobarem al marge esquerre del mateix camí que ens porta fins a la Font del Ferro, uns cent metres abans d’arribar-hi. Està situada en una terrassa, a la cara de ponent del torrent de la Coma i a una altitud aproximada de 180 metres sobre el nivell del mar. Descripció. Es tracta d’una font de mina molt interessant. Excavada en part sobre el terreny, mostra una façana de pedra amb una obertura rectangular. Al seu interior, una mena de receptacle recull l’aigua que brolla de forma natural del subsòl. Aboca l’aigua a l’exterior per una canal de teules. Història. Aquesta font fou recuperada de forma gairebé casual. En el nostre anar i venir, observàrem una humitat al terreny. Aquesta fou la pista que ens conduí fins a la bonica font. En aquest cas molt poca ha estat la gent gran del poble que la recordava. Una de les històries més interessants sobre aquesta font és la que descriu aquest paratge com a un lloc d’inspiració i d’estada d’un conegut poeta local, el poeta renaixentista Joan Sitjar. I és aquest el motiu que ens ha portat a donar-li aquest nom. Treballs efectuats. En aquest cas, tot i que la font es trobava semisoterrada, les tasques de recerca no passaren del fet de desbrossar-la i desenterrar-la. Una canal de teules de drenatge, una tanca de fusta i el rètol de senyalització, han estat els darrers elements de condicionament del paratge.

FONT DEL FERRO

FONT DEL FERRO Situació. Situada al costat de llevant de la torrentera que forma la riera de La Coma i dins d’un ambient de bosc mediterrani. La Font del Ferro i els seus voltants ens mostren la flora més típica d’aquests ambients: brucs, cirerers d’arboç, alzines, suros, pins i una innombrable altra quantitat d’espècies vegetals autòctones. Descripció. Es tracta d’una font d’aigües marcadament ferruginoses, tant pel que fa al seu gust com pel que fa al seu color. Com a característica principal podem destacar que es tracta d’una font de raig, ubicada en una depressió del terreny i situada a un nivell lleugerament superior al del cabal de la riera de la Coma. Història. En Miquel Mont Dausa (l’avi Miquel) i la seva família, van ser durant molts anys masovers d’una casa pairal propera: el mas Vallvanera. L’avi passava tant temps amb el bestiar en aquells paratges que, amb paciència, va esculpir a la roca una poesia, que el tems i l’oblit va anar esborrant. A dia d’avui, encara es por veure a la roca i queda reproduïda en una placa commemorativa. Treballs efectuats. En aquest cas, tot i que la font es trobava semisoterrada, les tasques de recerca no passaren del fet de desbrossar-la i desenterrar-la. S’ha desbrossat un perímetre d’uns 400 metres quadrats al voltant de la font, s’ha recuperat el poema gravat a la roca i s’hi ha instal•lat una caseta on es guarda la llibreta de notes en la qual tots els visitants poden deixar escrites les seves impressions. La col•locació d’una taula, d’una bassa de recollida d’aigua i d’una tanca de fusta han acabat d’embellir el paratge.

FONT DE L'ACÀCIA

FONT DE L'ACÀCIA Situació. Si seguim les indicacions de la Ruta de les Fonts, ja de camí de tornada al poble passarem just per davant d’aquesta bonica i jove font que, situada a la cara sud del massís de les Gavarres, i banyada pel sol durant tot el dia, ens espera mig excavada al marge del camí. Descripció. Es tracta d’una font de mina amb un receptacle d’un metre quadrat de superfície i d’uns 60 centímetres de fondària, que pot contenir fins a un total de 300 litres d’aigua. La font té forma de volta de canó, amb un frontal de rajola que forma una arcada de mig punt. La base i el receptacle interior estan fets de pedra. Al seu costat, un banc fet de pedra ens convida a reposar una estona, amb unes vistes molt boniques sobre els boscos de la Vall d’Aro. Història. La història d’aquesta font comença en el moment en què es recupera un mapa manuscrit de l’avi Miquel. Aquest mapa fou trobat pel seu fill mentre endreçava la casa on havia viscut el seu pare. En aquest mapa es trobaven assenyalades totes les fonts de què l’avi Miquel tenia coneixença. Quan iniciàrem la recerca d’aquesta font, l’única cosa que aconseguírem trobar fou una deu d’aigua que humitejava el terra. Així fou com, guiats pel mapa i la informació que teníem d’aquella zona, arribàrem a la conclusió que, possiblement, la construcció de l’actual camí havia sepultat o destruït l’antiga font. I per això decidírem iniciar allà mateix la reconstrucció d’aquesta nova font. Treballs efectuats. En aquest cas ens trobem davant d’una experiència completament nova en el nostre treball de recerca i recuperació de les fonts de la vall. Per primer cop hem tingut el plaer de poder dissenyar i construir una nova font. Concebre una font de bell nou té quelcom de màgic. En primer lloc cal procedir a la recerca de la deu d’aigua, fet que culmina en el moment en què s’aconsegueix trobar la veta de la roca. Tot seguit, un cop superat aquest punt, es procedeix al disseny i, posteriorment, a l’inici de l’obra. Els materials utilitzats per a la seva execució han estat cercats, en la seva majoria, al mateix entorn de la font, per intentar així que quedés el més integrada possible en el conjunt del paisatge.

FONT DELS EUCALIPTUS

FONT DELS EUCALIPTUS Aquesta és l'última font recuperada pel grup de natura STERNA

FONT DE LA BOIXA

Situació. Deixem enrere la font de l’Acàcia i, de tornada al poble de Castell d’Aro, trobarem a la nostra dreta, un rètol que ens mena per un corriol, 50 metres muntanya avall. Al peu d’una torrentera i en un indret molt ombrívol reposa una de les fonts de raig més boniques de la zona. Tot i estar orientada a ponent són poques les hores que li toca el sol i la seva situació emboscada fa que sigui difícil de detectar per aquells que no la coneixen. Descripció. Com ja hem dit, es tracta d’una font de raig. Mig enterrada al marge de la muntanya, raja una aigua molt menys ferruginosa que les altres, a través d’una boixa de roda de carro. La font té el desguàs primer en una llosa que li hem construït de nou i forma desprès un petit rierol que acaba en un desguàs al torrent més proper. FONT DE LA BOIXA Història. És aquesta la font dels carboners per excel·lència. Molt probablement foren ells qui posaren la boixa de roda de carro al ganyot de la font. Treballs efectuats. En aquesta font la principal feina ha estat desbrossar-la, ja que el seu estat de conservació era gairebé perfecte i únicament es trobava mig enterrada sota la terra i la vegetació. Obrir el corriol i assenyalar-la amb els rètols ha estat la darrera tasca duta a terme per donar-la a conèixer a tothom. A prop de la font descobrírem les restes d’una antiga barraca de carboners, que actualment tenim en procés de restauració.

L'ENCREUAMENT

Aussichtspunkt

BONES VISTES

Anem baixant en ziga-zaga per l'altre vessant de la muntanya des d'on divisem una altra panoràmica. Veiem el tram final de la Vall del Ridaura fins al mar. Gaudim de les vistes

ADEU

Ja casi sou al final de la ruta

• Foto von Rafa López R

Rafa López R 25.11.2018

Ich bin diesem Trail gefolgt  verifiziert  Mehr anzeigen

Els nens i els adults ens ho vam passar molt bé.
    Ruteta molt xula, kms i desnivell ideals x a infants.