Zeit  5 Stunden 56 Minuten

3,7
7,4

angezeigt 1241 Mal, heruntergeladen 68 Mal

bei Àger, Catalunya (España)

Ascensió al punt culminant del Montsec d'Ares des de l'àrea d'esbarjo de la Font de Pedra per la Sendera dels Petrolers, Santuari de la Mare de Déu de Colobor, Canal de l'Embut, i Feixants del Montsec. Tornada per Cap del Ras, Cova de les dues Boques (Roca Foradada), Corral de Gabrieló i Mare de Déu de Pedra.

DETALL DE L'ITINERARI:
Km. 0,000 – Àrea de lleure de la Font de Pedra.
Google Maps: https://goo.gl/maps/FbCN2udJhEq.
ATENCIÓ: Un cop es deixa la pista asfaltada, els darrers 1200 m es fan per una pista de terra amb alguns trams força deteriorats que poden dificultar la circulació a vehicles convencionals.
Iniciem l'excursió tot seguint la mateixa pista per la que hem vingut que en aquest lloc fa un marcat revolt en direcció SW en lleugera pujada.
Km. 0,344 – Bifurcació. Pal indicador. Deixem la pista que continua pujant fins a l’ermita de la Mare de Déu de la Pedra i agafem la que baixa per la dreta. És tracta de l’anomenada Sendera dels Petrolers, una mica puja i baixa però la tendència general és de baixada.
Km. 2,656 – Cruïlla. Pal indicador. Ens trobem amb una pista que ve d’Àger i per on transcorre el GR 3 el seguim per l’esquerra, ara ja de pujada.
Km. 3,392 – Bifurcació. Una llosa indica COLOBOR REFUGI -. Pal de seguiment de GR. Deixem la pista i continuem pel sender de l’esquerra. S’accentua la pujada seguint un torrent, primer, i després fent continues ziga-zagues. Durant aquest recorregut i fins arribar al Santuari anem trobant petits plafons informatius de fauna i flora de la contrada.
Km. 4,685 – Bifurcació. Pal indicador. Continuem 50 m fins arribar al Santuari per donar un cop d’ull.
Km. 4,735 – Santuari de la Mare de Déu de Colobor (1067m) (s. XVI-XVII). Gran hostal i casalici que acollia els pelegrins que creuaven el Pallars que es troba adossat a l’església i que es va convertir en refugi d’excursionistes l’any 1964. Actualment es troba en ruïnes i en perill d’enfonsament i degudament tapiat per evitar accidents. Retornem fins a la bifurcació.
Km. 4,787 – Bifurcació. Pal indicador. Continuem per la dreta en pujada. Es tracta d’una drecera per estalviar-se un llarg revolt que fa el GR.
Km. 4,993 – Creuem la pista, per on transcorre el GR, en diagonal a l’esquerra. Pals indicadors de GR ambdós costats. Seguirem amb compte per no passar-nos el corriol que porta a la Cova d’en Rossell.
Km. 5,096 – Bifurcació. Sense senyalització. Agafem el corriol que per la dreta ens porta a la Cova d’en Rossell.
Km. 5,249 – Cova d’en Rossell. Propietat de la família de Sandro Rosell, que segons sembla li té molta estima perquè va passar molts moments de la seva joventut. Hi havia (any 2015) el projecte de convertir-la en un hotel singular i habilitar tres habitacions amb un espai comú i cuina. Ara sembla que està parat. Imagino que si tires endavant no es podria passar per aquí i s’hauria de fer una volta per poder agafar el corriol que puja cap a la Canal de l’Embut. Continuem en direcció W-SW.
Km. 5.337 – Bifurcació. Sense senyalització. Deixem el camí que dur fins a la pista per on transcorre el GR i pugem per la dreta. Hi ha una alzina que destaca. Aviat es converteix amb un corriol que haurem d’anar en comte de no perdre. Algunes marques circulars de color blau ens ajudaran en aquest menester.
Km. 5,386 – Trobem un petit mur de pedra per on haurem de grimpar sense cap dificultat. Un cop superat anirem cap a l’esquerra per ficar-nos en una torrentera que seguirem amb forta pujada.
Km. 5,547 – Sortim de la torrentera per l’esquerra i continuem més o menys en paral·lel . De fet és el torrent que baixa de la Canal de l’Embut.
Km. 5,848 – Pista de terra que recorre paral·lelament la cinglera. Per l’esquerra aniríem a la carretera asfaltada d’Àger a Coll d’Ares i per la dreta fins al Pla d’Escumó. En aquest punt es pot continuar per dins del torrent, que cada cop és més ampla, i que es troba a la nostra dreta o bé intentar seguir les traces que segueixen per dins de la pineda que tenim davant nostre. Jo vaig triar aquesta opció perquè vaig pensar que els arbres i matolls serien de més ajuda per progressar per la forta pendent. Creuem la pista en diagonal cap a l’esquerra i ens endinsem al bosc seguint un corriol poc definit que primer tendeix a separar-se del torrent però que a mida que puja es va acostant de nou. Quan ens acostem a la cinglera els arbres van desapareixen i es converteix en tartera.
Km. 6,245 – Ens topem amb un mur que forma part de l’entrada a la Canal de l’Embut. Un tram dret amb un parell de cadenes ens ajuda a superar-lo i tot seguit un altra cadena en diagonal a la dreta ens situa dins de la canal pròpiament dita. Continuem uns metres a ran de paret i poc a poc es va obrint i podem albirar més amunt l’altre pas equipat. Anem pujant metres agafant-nos, en alguns moments a algun matoll o a la pròpia roca. L’escenari és impressionant.
Km. 6,353 – Arribem a la cadena que divideix en tres el tram equipat. Un cop dalt hem de continuar recte amunt uns metres ajuntant-nos de les mans, no agafeu la feixa que es veu a l’esquerra encara que sembla factible. Ara que ja estem a ran de cinglera si que seguim les feixes cap a l’esquerra.
Km. 6,456 – Bifurcació. Sense senyalització. Per la dreta un marcat esperó, pel que hauríem de grimpar, ens duria a un altre tram equipat amb una cadena i que ens duria dalt de la cinglera. Nosaltres voltem l’esperó i continuem pels feixants.
Km. 7,309 – Arribem al final dels feixants i sortim dalt de la cinglera. Continuarem per la dreta per assolir la segona cota més alta de la serralada, on hi ha unes antenes i una petita cabana i que ofereix un magnífic mirador. Tornem per on hem vingut.
Km. 7,912 – Tornem a estar a la sortida dels feixant, continuem pujant vora la cinglera en direcció W.
Km. 8,265 – Sant Alís. (1676m) #100CIMS Punt més elevat del Montsec d’Ares, límit de les comarques de la Noguera i el Pallars Jussà, trobem un vèrtex geodèsic (referència 255095001), en dies clars ofereix una visió àmplia: des del Montseny, Montserrat, Montcaro, Serra de Prades, Serra de Montsant, Serra de Mont-roig, Moncayo i Serra de Guara i cap al Nord pràcticament tots els Pirineus. Continuarem resseguint la vora de la cinglera amb petites pujades i baixades però amb tendència general a baixar.
Km. 9,839 – Entrada a la canal de la Roca Foradada. Es veu perfectament a la nostra esquerra. Baixem en la direcció on es troba (S).
Km. 9,861 – Cova de les Dues Boques (Roca Foradada) Curiositat geològica que consisteix en un forat arrodonit i bastant polit com els que fa l’aigua, amb orientació W--E i que dona pas a una balma orientada al Sud com si fos l’entrada a un apartament amb vistes. Val la pena de aturar-se i donar un cop d’ull. Tornem enrere uns metres i comencem a baixar per on ens sembli millor, es tracta d’una canal que es va obrint i que es una tartera amb matolls dispersos i que haurem de gestionar de la millor manera, sempre en direcció SW.
Km. 10,10 – Una petita cinglera ens impedeix continuar baixant cap a la carretera i haurem de seguir el seu caire envers la dreta fins que trobem el millor punt per fer-ho.
Km. 10,28 – Pista asfaltada d’Àger a Coll d’Ares. GR 3. Continuem baixant per l’esquerra.
Km. 11,13 – Un marcat revolt a la dreta ens indica que hem de sortir de la carretera i anar a buscar una mena de tallafocs que ens durà amb tendència a l’esquerra directes a la pista de terra que podem veure més a vall. Un cop a la pista seguim uns metres a l’esquerra.
Km. 11,27 – Bifurcació. Pal indicador. Per l’esquerra és la pista que porta al Pla d’Escumó i que hem travessat de pujada. Continuem per la dreta en baixada.
Km. 11,65 – Corral de Gabrieló. Cruïlla de camins. Cabana amb cobert apte per aixoplugar-hi en cas de necessitat. En aquest punt comença o acaba, segons es miri, el SL-C 8 Àger – Font de Gabrieló i que seguirem fins al final de l’excursió on tenim aparcat el cotxe. Cal estar atents als pals curts de senyalització mentre es baixa al torrent que hem de creuar. Un cop creuat continuarem pujant lleugerament en direcció SW.
Km. 12,22 – Arribem al punt on canviem de direcció voltant l’esperó W del Mont de Tareu i comencem a baixar en direcció SE cap a l’església de la Mare de Déu de Pedra que aviat divisarem i aviat començarem a fer ziga-zagues per perdre altura.
Km. 13,42 – Biburcació. Pal indicador. Arribem a la pista que porta cap a l’església. Girem a la dreta per anar a veure-la de prop en lleugera pujada.
Km. 13,77 – Santuari de la Mare de Déu de Pedra. Anterior al santuari hi va existir un antic castell. De l’antiga església castellera, de l’época de la conquesta cristiana, finalment va quedar una ermita de devoció i acció de gràcies, l’actual Ermita de Pedra. Tornem per on hem vingut.
Km. 14,10 – Bifurcació. Pal indicador. Deixem la pista i agafem el trencall de la dreta en baixada, és una drecera per evitar una llaçada de la pista.
Km. 14,16 – Tornem a sortir a la pista, la creuem i continuem pel corriol fent un parell de llaçades.
Km. 14,47 – De nou creuem la pista i continuem baixant paral·lelament a un torrent que creuarem abans d’arribar al punt final.
Km. 14,90 – Àrea de lleure de la Font de Pedra. Final de l’escursió
Straßenkreuzung

Bifurcació corriol a la Canal de l'Embut

Agafem el camí de la dreta
Höhle

Cova d'en Rossell

Cova_d'en_Rossell

Bifurcació a la Cova d'en Rossell

Agafem el corriol de la dreta