Zeit  3 Stunden 28 Minuten

2,2
4,5

angezeigt 2369 Mal, heruntergeladen 117 Mal

bei Sint-Martens-Voeren, Flanders (Belgique)

Leuke wandeling aan beide zijden van de grens van Sint Martens Voeren naar Noorbeek en terug. De tocht begint in het centrum van Sint Martens Voeren. Je kunt hier in de buurt parkeren. Je loopt langs de kerk en een stukje langs de verharde weg richting Ulvend, maar slaat al snel rechtsaf op een holle weg waar in het begin het water over het pad stroomt. Je klimt verder en komt dan terug uit bij de verharde weg naar Ulvend, waar je dan direct rechtsaf slaat op een pad dat de heuvel op klimt richting Eiken/De Plank. Boven sla je links af bij het huisje, loop je langs de boerderij en vervolg je de route op een pad aan de rand van het plateau. Links heb je een prachtig uitzicht over het dal en de Voerstreek richting het westen. Het pad eindigt in het gehucht Ulvend waar je op een asfaltweggetje komt. Hier bevindt zich ook ijssalon ’t Bakhuis net aan de Belgische kant van de grens, een mooi punt voor een ijsje of iets andere lekkers. Je loopt daarna door over de grensweg Kattenroth en volgt na 300 meter de asfaltweg rechts Nederland in. Bij de bocht kies je een pad door het weiland wat snel overgaat in een hol weggetje dat afdaalt naar een onverharde weg. Je stijgt dan nog een stukje over een onverharde weg, en slaat dan rechts af om af te dalen over halfverharde weggetjes richting Noorbeek. Onderweg kom je langs wijngaarden. In Noorbeek sla je linksaf bij de kerk en volgt de weg richting Altembroek. Na een paar honderd meter kies je een pad links de heuvel op richting de grensweg Kattenroth. Onderweg heb je een mooi uitzicht richting Noorbeek en passeer je de grens opnieuw. Op de Kattenroth sla je linksaf en volg je de weg tot voorbij een huis aan je rechterhand, waarna je rechtsaf gaat door een draaihek en door een weiland loopt. Hier grazen koeien en je moet regelmatig oppassen voor koeievlaaien. Na 150 meter krijg je een geweldig uitzicht door de bossen richting Sint Martensvoeren en het spoorviaduct en daal je door het weiland en later over een pad af richting het dorp. In Sint Martensvoeren loop je langs de andere kant van de kerk en kom je weer bij het startpunt.
Horeca onderweg in Ulvend en Noorbeek bij de kerk.

Afdaling naar Noorbeek

Vanaf hier daal je geleidelijk af richting Noorbeek, met onderweg wijngaarden en boomgaarden.

Afdaling naar Sint Martens Voeren

Hier begint de afdaling op en langs weiden tussen bossen met prachtig uitzicht op Sint Martens Voeren.

Holle weg

Hier begint een holle weg over een vrij nat pad tussen bomen. Het onderste deel van het pad functioneert deels als beekje.

Kattenroth

Deze weg vormt over een groot deel de grens tussen Nederland en België, en loopt over de kam van de heuvel. Bij dit waypoint is de weg halfverhard, even verderop gaat het over in asfalt. De weg loopt door een natuurgebied.
Sakralbau

Kerk Sint Martens Voeren

Kerk in Sint Martens Voeren.

Klim naar Kattenroth

Hier begint de klim naar Kattenroth over een onverhard pad. Onderweg passeer je de grens.

Klim richting de Plank

Hier start de klim over een onverhard pad richting de Plank/de Eiken. Onderweg mooie uitzichten.

Noorbeek

Hier kom je bij de weg door Noorbeek, bij de kerk en een aantal horeca gelegenheden.

Pad langs het dal

Hier gaat het verharde weggetje over in een onverhard pad op de rand van het plateau. Links prachtig uitzicht richting dal. Het pad eindigt in Ulvend.

Ulvend

Gehucht op de grens van Nederland en België. Hier bevindt zich ook ijssalon ’t Bakhuis net aan de Belgische kant van de grens.