Zeit  3 Stunden 55 Minuten

3,1
6,2

angezeigt 3293 Mal, heruntergeladen 141 Mal

bei Het Zwin, Flanders (Belgique)

De Zwinwandelroute laat je kennismaken met de grote diversiteit aan natuurwaarden en landschappen in Knokke-Heist. Vanuit het Zwin Natuur Park struin je door de Zwinduinen en –polders en verken je de Hazegraspolder. Oude zeeweringsdijken getuigen van de strijd tegen de zee. Je wandelt door het Koningsbos, over knuppelpaden en tussen Schotse hooglandrunderen. Je wordt beloond met een grandioos uitzicht over de Zwinvlakte

De Zwinwandelroute is uitgezet en onderhouden door Westtoer, de toeristische dienst van de provincie West-Vlaanderen. De route is bewegwijzerd met zeshoekige bordjes. Toen wij deze wandeling op 13 februari 2017 maakten, ontbrak er geen enkel bordje. De route wordt dan ook regelmatig gecontroleerd door de medewerkers van Westtoer en de navigatie zou dus geen probleem mogen stellen.

Bij www.dekust.be en de toeristische diensten van de streek kan men een kaart-brochure verkrijgen met drietalige info over de bezienswaardigheden. De genummerde waypoints bij mijn track komen overeen met de nummers op deze kaart-brochure. Voor uitgebreidere beschrijving verwijs ik dan ook naar die brochure.

We begonnen de wandeling bij het vernieuwde bezoekerscentrum aan de Graaf Leon Lippensdreef 8 te Knokke-Heist. Achter de slagbomen is er een grote parking. Daarvoor moet wel betaald moet worden, ook op dagen dat het bezoekerscentrum gesloten is.

De wandeling loopt eerst door de polders 'Kleyne Vlakte', doorkruist achter de dijk de Oude Hazegraspolder en loopt langs en door het Koningsbos naar het Oosthoekplein. We zijn dan iets voorbij halfweg en op dit pleintje vinden we eet- en drankgelegenheden.

We gaan verder langs Wiedouwpad en Zenopad tot op de zeedijk, waar men het verharde pad - en/of het strand - kan volgen naar de Zwin Uitbreidingszone waar we achter het beeld met de springende haas 'Hospitality' terugkeren naar het Zwin Natuurpark.